top of page
Foto van schrijverHans de Vries

Wat zegt jullie site over wie jullie (willen) zijn?

Wat denken gasten als ze jullie site bekijken? En als ze bij jullie aankomen? Wat zegt jullie ‘food concept’ over jullie? Al deze contactmomenten bieden kansen.



Je regio of bedrijf als merk


In de contactmomenten tijdens de customer journey (vooraf, tijdens en na het verblijf in je regio of op je bedrijf), bepaal je of de gast terug wil keren en enthousiast genoeg is om zijn verhaal (al dan niet via social media) te verkondigen.


Als je een sterk merk bent heb je veel meer kans dat de gast of bezoeker die contactmomenten positief waardeert. Kijk maar naar de bekende merken die je kent. Of dit nu Texel, Apple, Londen of Mini is, je begrijpt gelijk waarvoor ze staan en dat ze kwaliteit bieden, kwaliteiten die jij zoekt en waardeert. Zelfs als ze een keer minder presenteren dan gun je ze nog het voordeel van de twijfel.


Een sterk merk worden


Een sterk merk weet waarvoor ze staat, wat het merk anders maakt en welke waarden hoe worden uitgedragen. Het bepalen van je merkwaarden is dus de eerste stap op weg naar een sterk merk worden.


Kies dan niet voor de hand liggende (open deur) waarden die bijna iedereen aangeeft (dus zeker niet ‘uniek’, ‘rust’ of ‘ruimte’). Zelfs als zouden die termen je daadwerkelijk onderscheiden (wat ik durf te betwijfelen), probeer dan andere manieren te vinden om jullie bijzondere waarden te omschrijven.


Gasten laten terugkeren


Een logische doelstelling is het zorgen voor een grote mate van loyaliteit, en dus voor enthousiasme bij de gast zodat hij via social media positief over je post en zo snel mogelijk na het verblijf opnieuw gaat boeken.


Dat lijkt makkelijk maar vergt duidelijkheid. Duidelijkheid over wie je bent en waar je voor staat. Zodat je die kenmerken kunt gebruiken om op je bedrijf, op je site en in je media te laten zien wat je merk is en doet. Belangrijk is om dat consequent vol te houden en niet je identiteit elke dag een andere te laten zijn.


Krachtig en effectief


Helaas zijn vele leisure bedrijven en organisaties ‘me too’ ondernemingen; copy cats die nadoen wat een ander doet. Dat die ander vaak een bekend merk is, die goed heeft nagedacht over welke investering of handeling bij hen past en het verschil gaat maken, dat ontgaat ze vaak.


Want het krachtigste en meest effectieve merkenbeleid gaat uit van zorgvuldig gekozen merkwaarden en van passende en (vaak) geplande uitingen. Bureau voor vernieuwing kan daarbij helpen.


18 weergaven0 opmerkingen

댓글


bottom of page