BELEVING & BETEKENIS

Al in 1999 schreven de Amerikaanse professoren Pine en Gilmore al dat de 'experience economy' was aangebroken. De periode van gewone producten en diensten liep ten einde, consumenten zouden vanaf dat moment alleen nog behoefte hebben aan 'experiences'. 

Zo snel is het sindsdien niet gegaan. Wel is het zo dat 'beleving' of beter 'betekenisvolle belevenissen' voor ons als consumenten veel belangrijker zijn geworden. We willen met verhalen thuis kunnen komen, van een reis, aankoop, bezoek en/of vakantie.

Samen betekenisvolle belevenissen creëren begint bij de kern van jullie bedrijf of regio: 'waar staan jullie echt voor'? Vanuit die sterke kracht kan bureau voor vernieuwing met jullie die beleving ontwikkelen. 

Jullie gasten of bezoekers willen kunnen vertellen over 'wat ik nu heb meegemaakt...', een positief verhaal over producten en diensten die de verwachtingen ver overstegen.

 

Hoe kunnen we de negatieve verhalen over tegenvallende ervaringen voorkomen? bureau voor vernieuwing helpt met het analyseren van de kritieken en het structureel ombuigen in enthousiaste berichten.

Negatieve ervaringen, in een stad, hotel of bestemming, komen vaak voor. Want beleving of 'betekenisvolle belevenissen' creëren is niet eenvoudig.

Gelukkig is bureau voor vernieuwing specialist in het realiseren van betekenisvolle belevenissen. Dat gaat dan wel veel verder dan wat arrangementen. Want alles moet kloppen, ook jullie bedrijfscultuur en kernwaarden. 

Als onze emoties worden geraakt en een blijvende positieve herinnering ontstaat, kun je spreken van een 'betekenisvolle belevenis' of 'experience'. 

Uiteindelijk is dat wat we willen bewerkstelligen: dat de zintuigen van onze gast, bezoeker, cliënt of klant worden geprikkeld op een indrukwekkende en blijvende wijze.

 

En dat die positief gevoelde emotie wordt gekoppeld aan de zender (het merk). 

 

Dus hoe zorgen we voor het onvergetelijke gevoel van die heerlijke eerste teug vers getapt bier of de ontroering bij een prachtige turn- of ballet-uitvoering? 

"Door vanuit de gast of klant je eigen aanbod te beoordelen en zonodig te vernieuwen en daardoor de verwachtingen van die gast of klant te overtreffen".

Dat klinkt heel gemakkelijk maar de praktijk leert dat dit best moeilijk is. Niet elke hotelkamer, gerecht of receptioniste biedt 'betekenisvolle belevenissen', zoals ook niet elk biertje of balletvoorstelling dat 'wow'-gevoel geeft van ongeloof en enthousiasme.

bureau voor vernieuwing helpt die 'betekenisvolle belevenissen' samen met jou als aanbieder te creëren. Vanuit je kernwaarden, de maatschappelijke trends en vooral door de bijzondere uitvoering van elk aspect van jouw dienstverlening en elk product dat je aanbiedt. Nou ja, niet gelijk vanaf het begin maar uiteindelijk wel, dat heeft onze praktijk wel aangetoond.

 

Beleving creëren gaat in onze praktijk namelijk hand-in-hand met 'branding' en 'concepting'. Wat je doet komt namelijk voort uit wie je bent (als merk), wat je wilt uitstralen (in design, materiaal en kleur) en vooral wat je wilt overbrengen (qua boodschap). 

Is - hoe je je kopje koffie maakt, eruit laat zien en serveert - een 'betekenisvolle belevenis' te noemen?

Zijn jullie bedden, zoals ze tonen, hoe ze liggen en de nachtrust die ze bieden, een 'betekenisvolle belevenis' te noemen?

© 2021 bureau voor vernieuwing

BTW-id: NL001200357B41

Molenweg 5

1601 SR  ENKHUIZEN

T: 06-50298181

M: mail@bureauvoorvernieuwing.nl

bureau voor vernieuwing is

RECRON-HISWA TOP Adviseur

  • Twitter - Black Circle
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon