BELEVING

In 1999 schreven de Amerikaanse professoren Pine en Gilmore al dat de 'experience economy' was aangebroken. De periode van gewone producten en diensten liep ten einde, consumenten zouden vanaf dat moment alleen nog behoefte hebben aan 'experiences'. 

 

Zo snel is het sindsdien niet gegaan. Wel is het zo dat 'beleving' of beter 'betekenisvolle belevenissen' voor ons veel belangrijker zijn geworden. We willen met verhalen thuis kunnen komen, van een reis, aankoop, bezoek en/of vakantie. 'Wat ik nu heb meegemaakt' wil je kunnen vertellen, en als het kan een positief verhaal, een verhaal over producten en diensten die je verwachtingen ver overstegen. Geregeld vertellen we ook onze negatieve verhalen, over tegenvallende ervaringen, over iets 'wat ze toch kunnen bedenken dat het anders moet'?

 

De negatieve ervaringen, in een stad, hotel of bestemming, komen vaak voor. Want beleving of 'betekenisvolle belevenissen' creëren is niet eenvoudig. Toch kunnen we daarbij helpen. 

Als onze emoties worden geraakt en een blijvende positieve herinnering ontstaat, kun je spreken van een 'betekenisvolle belevenis' of 'experience'. 

Uiteindelijk is dat wat we willen bewerkstelligen: dat de zintuigen van onze gast, bezoeker, cliënt of klant worden geprikkeld op een indrukwekkende en blijvende wijze. En dat die positief gevoelde emotie wordt gekoppeld aan de zender (het merk). 

 

Dus hoe zorgen we voor het onvergetelijke gevoel van die heerlijke eerste teug vers getapt bier of de ontroering bij een prachtige turn- of ballet-uitvoering? 

Door vanuit de gast of klant je eigen aanbod te beoordelen en zonodig te vernieuwen en daardoor de verwachtingen van die gast of klant te overtreffen.

Door vanuit de gast of klant je eigen aanbod te beoordelen en zonodig te vernieuwen en daardoor de verwachtingen van die gast of klant te overtreffen.

 

Dat klinkt heel gemakkelijk maar de praktijk leert dat dit best moeilijk is. Niet elke hotelkamer, gerecht of receptioniste biedt 'betekenisvolle belevenissen', zoals ook niet elk biertje of balletvoorstelling dat 'wow'-gevoel geeft van ongeloof en enthousiasme.

bureau voor vernieuwing helpt die 'betekenisvolle belevenissen' samen met jou als aanbieder te creëren. Vanuit je kernwaarden, de maatschappelijke trends en vooral door de bijzondere uitvoering van elk aspect van jouw dienstverlening en elk product dat je aanbiedt. Nou ja, niet gelijk vanaf het begin maar uiteindelijk wel, dat heeft onze praktijk wel aangetoond.

 

Beleving creëren gaat in onze praktijk namelijk hand-in-hand met 'branding' en 'concepting'. Wat je doet komt namelijk voort uit wie je bent (als merk), wat je wilt uitstralen (in design, materiaal en kleur) en vooral wat je wilt overbrengen (qua boodschap). 

Is hoe je jouw kopje koffie maakt, eruit laat zien en serveert een 'betekenisvolle belevenis' te noemen?

Zijn jullie bedden, zoals ze tonen, hoe ze liggen en de nachtrust die ze bieden, een 'betekenisvolle belevenis' te noemen?

IK WIL BIJ ONS OOK (meer) BELEVING

© 2018 by bureau voor vernieuwing

Molenweg 5

1601 SR  ENKHUIZEN

T: 06-50298181

M: mail@bureauvoorvernieuwing.nl

  • Twitter - Black Circle
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

bureau voor vernieuwing is

RECRON-HISWA TOP Adviseur