Op veel vakantieparken merk ik dat de eigenaar of manager het nog steeds over 'uniek' heeft als het om de regio of het bedrijf gaat.
En als hij of zij dan ook - zoals zo vaak - 'rust & ruimte' noemt als de Unique Selling Points, dan is het zeker tijd om je te verdiepen in 'branding van bestemmingen'.
Want jullie zijn alle bestemmingen, één van de vele waaruit consumenten kunnen kiezen. Maar kiezen ze dan ook voor jullie?
Stel dat we bij jullie op bezoek gaan, volgende week. Wat zal dan onze conclusie zijn als we kijken naar jullie score op (a) onderscheidend vermogen, (b) toekomstgericht bezig zijn en (c) duidelijkheid waar jullie voor staan?
Die vragen zijn erg relevant omdat ze weergeven welke prijs je kunt gaan rekenen. Als je op al die andere aanbieders lijkt in wat je doet en bent, moet je concurreren op prijs. Dat is bij voorbaat een bedrijfseconomisch zwakte-bod. Tenzij je kostprijs heel laag is en de gasten niet kritisch zijn. Maar die kans is klein.
Je bent wie je bent. Als bedrijf, als ondernemer, als medewerkers. Denken heel veel mensen. Maar dat is niet (altijd) zo. Je bent vooral zoals je wordt gezien. En dat kan best eens afwijken van wie je denkt te zijn of wie je wilt zijn.
Over het creëren van een sterke identiteit, het beïnvloeden van je imago (hoe mensen je zien) en vooral over het waarmaken van je kernwaarden, gaat 'branding'. Brand is het Engelse woord voor 'merk'. En het maken van sterke merken is ons vak.
Jullie vak is gastheerschap, hostmanship, hospitality. Maar dat is meer dan vriendelijk zijn naar gasten of bezoekers. Dat is bijvoorbeeld weten waar je voor staat en dat waar maken. Voor een hogere prijs dan je concullega's. Want A-merken kunnen een hogere prijs vragen. Het duurder zijn wordt zelfs verwacht van A-merken.
'Rust & ruimte' als opstap naar een sterke 'branding'. Zullen we?
Comments