• Hans de Vries

Komt er een post-corona tijd?

Is de teruggang in omzet structureel of krijgen we vaker dit soort ingrijpende gebeurtenissen? Hoe ga je dan om met die onzekerheid? Kun je je eigenlijk wel voorbereiden? Of kun je er vanuit gaan dat tijden veranderen?



Ingrijpend

De effecten van covid-19 zijn ingrijpend. Niet alleen door de teruggang in omzet van hotels, culturele voorzieningen en verblijfsrecreatie maar ook in het gedrag en de houding van consumenten.


Sommige mensen vinden deze periode een tijd van bezinning. Over hoe we leven en wat we belangrijk vinden. Ideeën en concrete stappen om één en ander te veranderen zijn het gevolg.


Je ziet de veranderingen op het gebied van voedsel (‘gezond eten uit de buurt’), verzorging (‘beter omkijken naar je naasten’), wonen (‘grote dure huizen zijn toch niet belangrijk), werken ('vanuit huis werken kan gerust enkele dagen per week), mobiliteit (‘op de elektrische fiets lekker buiten is ideaal voor die paar dagen naar mijn werk’) en ook recreëren.


De gevolgen

De gevolgen voor de recreatie lijken zich op verschillende manieren af te tekenen:

  1. Aan de ene kant door de angst van besmetting de teruggang in internationale reizen en daarmee in het aantal gasten/bezoekers aan ons land. Vlamingen en Duitsers uit NRW lijken desondanks nog voldoende vertrouwen te hebben om te blijven komen, zij het in iets minder grote getale.

  2. Aan de andere kant de keuzes van Nederlanders waarin een tweedeling is te merken: (1) de groep die afziet van buitenlandse vakanties en kiezen voor Nederland als vakantiebestemming en (2) de (vaak wat oudere) Nederlanders die lekker thuis blijven met de angst voor corona als (extra) reden.

De vooruitzichten

Met de genoemde ervaringen uit 2020 in het achterhoofd, wat kunnen we dan over 2021 en mogelijk verder in de toekomst zeggen?

Als we uitgaan van het feit dat covid-19 (of een andere overdraagbare SARS-achtige virus) de komende jaren zal blijven ontstaan (wat realistisch is gezien het feit dat we de ziekte-overdracht tussen mens en dier nog niet onmogelijk hebben gemaakt), dan hebben we te maken met:

  1. Het wel of niet een virus hebben dat voldoende beschermd en

  2. Het voldoende buiten- en binnenruimte hebben zodat we afstand van elkaar kunnen houden.

Indien we dus in staat zijn voldoende voorbereid te zijn, dan zijn ook begrotingen te maken gebaseerd op die beperktere gasten- en bezoekersaantallen. In de horeca en in logiesaccommodaties zullen dus maatregelen nodig blijven zoals afgelopen maanden: met plexiglas o.i.d. afgeschermde cubicals in restaurants en recepties en parken/accommodaties met voldoende ruimte en/of slechts beschikbaar voor telkens 1 of 2 personen.


Realisme

Natuurlijk zullen we de komende 6-18 maanden nog met covid-19 gevolgen te maken hebben. Derde en vierde besmettingsgolven zullen kunnen optreden, zeker als een werkzaam virus uitblijft.


Dat wetende kun je ook stellen dat je mag uitgaan van weer een beperkte beschikbare capaciteit in 2021. Alleen als het meevalt dan is het weer ‘business as usual / at full capacity’.


Omdenken

Maar wat nu als we als branche anders omgaan met deze werkelijkheid? Wat nu als we onze capaciteit in couverts, bedden etc gaan aanpassen en een covid-proof aanbod als logisch gaan zien? Dat we dus eigenlijk accepteren dat dergelijke virussen bestaan (of het nu griep, SARS-achtigen, HIV, rabiës, hepatitis of knokkelkoorts betreft).


En dat we er alles aan gaan doen om een veilige gezonde omgeving te creëren waarin medewerkers en gasten zich thuis gaan voelen? Is dat niet wat we uiteindelijk toch willen? Waarom nu al niet beginnen?


23 keer bekeken

© 2020 by bureau voor vernieuwing

BTW-id: NL001200357B41

Molenweg 5

1601 SR  ENKHUIZEN

T: 06-50298181

M: mail@bureauvoorvernieuwing.nl

bureau voor vernieuwing is

RECRON-HISWA TOP Adviseur

  • Twitter - Black Circle
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon