• Hans de Vries

Gaan mensen straks nog kamperen?

Wat psychologen nu al concluderen is dat door de covid-19 epidemie angst bestaat om weer onder de mensen te komen en op vakantie te gaan. Hoeveel gaan campings daarvan merken? Of is kamperen juist de toekomst?


De ruimte zoeken

De angst voor corona zal langzamerhand minder worden. Uiteindelijk. Maar dergelijke virussen zullen vaker voorkomen en tot corona-achtige besmettingen leiden.


Als dat het geval zal zijn (en kiene wetenschappers twijfelen daar niet aan) zouden wel eens andere manieren van op vakantie gaan kunnen ontstaan. Manieren waarbij we als persoon, stel of gezin onze gang kunnen gaan zonder dat we in de buurt komen van andere vakantiegangers.


Verblijven in een eigen onderkomen, huisje of tent, helpt dan al. Zeker als het een ruime accommodatie betreft. Het verkeren buiten je huisje of tent - voor een activiteit op of buiten het park - zal gepaard gaan met het in de buurt komen van andere mensen. Of dat nu op straat, in een restaurant of in een winkel is.


Stel nu dat je als ondernemer of overheid kunt voorkomen dat vakantiegangers zich regelmatig tussen anderen hoeven bewegen (in gevallen van levensbedreigende en overdraagbare virussen), dan biedt je (ongekende) USP’s rondom veiligheid.


Die maatregelen kunnen liggen op het gebied van online communicatie en bezorging aan huis of tent maar ook in een ruimere opzet van (dag- en verblijfs)recreatiegebieden. Het is niet ondenkbaar dat de vraag zich zal gaan toespitsen op ruimere kavels en grotere verblijfseenheden. Alleen is dat in Nederland niet gebruikelijk door de schaarste aan recreatiegrond, de hoge grondprijs en de uitponding in vele dicht op elkaar liggende kavels en opstallen. Daar biedt kamperen en vooral het anders kamperen kansen.


Anders kamperen

Campings hebben (over het algemeen) eigen grond en een ruime niet-verkavelde opzet (hoogstens is sprake van velden omzoomd door groen). Dat biedt kansen om kamperen (weer) interessant te maken.


Kampeerders blijven niet hun hele leven kamperen. Door de hogere gemiddelde leeftijden en andere gezinssamenstelling (en daarmee gewoonten) gaan mensen zoeken naar comfortabeler oplossingen. Dat kan in een eigen meegebrachte luxere accommodatie zijn (bijvoorbeeld een camper - al vind ik dat geen kamperen - of een toercaravan).

Ook jongeren die al jong kampeerden met hun ouders zie ik nu al afhaken richting hotels, hostels en huisjes, want aansprekende alternatieven ontbreken.


Vaste standplaatsen zie ik verdwijnen ten gunste van accommodaties die in ‘pay per use’ of ‘time sharing’ beschikbaar worden gemaakt (alleen als je de accommodatie gebruikt, betaal je). Dat worden een soort huisjes terreinen maar met veel groen en ruim opgezet. Daar zullen ook mensen terecht komen voor wie glamping nog te primitief is en die het liever richting hotelcabins zoeken.


Ik zie het nieuwe toeristische kamperen zich ontwikkelen in de richting van terreinen voor de avontuurlijke ontdekker die dicht bij de natuur wil blijven en die wil kunnen kiezen uit meer of minder voorzieningen. De houtoven waarop je kookt en die voor verwarming en warmte zorgt komt helemaal terug.


En ja ik geloof in de comeback van de vouwwagen (is die ooit weggeweest?). en dan vooral in die van de stoere offroad tenttrailer en de Zambezi Offroad van Aart Kok. Die groep kampeerders wil een natuur(lijk)kampeerterrein en niet te veel hekjes, paaltjes en regeltjes.


Op terreinen die er geschikt voor zijn en bij ondernemers die dat faciliteren. En ja de prijs per nacht ligt op een hoog niveau. Want een schaars goed kost geld.


Kamperen wordt t

Kamperen past in de trend van een kleine carbon footprint, in de behoefte naar schone lucht en alleen het hoogstnodige: ruime plekken en een prachtig uitzicht.


Maar hoe overtuig je gezinnen en oudere stellen (de voornaamste groepen kampeerders) om het andere kamperen weer te proberen? Ontwikkel interessante trendy kampeerproducten voor de innovators en early adopters, richt terreinen in als natuurgebieden, maak kamperen als activiteit weer helemaal hip en zorg voor keuzevrijheid en flexibiliteit (niet allemaal kloon-kamperen). En ja durf te denken in nieuwe verdienmodellen waar een (echt unieke) boomhut €800 per nacht kost en een hutje of tent op een bijzondere plek wel €1.000,- per overnachting.


Het ideale kampeerproduct? De terreinen van Natuurmonumenten als nomadic resorts waar je heel exclusief en heel extensief mag verblijven. Met een hele kleine groep.

0 keer bekeken

© 2020 by bureau voor vernieuwing

BTW-id: NL001200357B41

Molenweg 5

1601 SR  ENKHUIZEN

T: 06-50298181

M: mail@bureauvoorvernieuwing.nl

bureau voor vernieuwing is

RECRON-HISWA TOP Adviseur

  • Twitter - Black Circle
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon