• Hans de Vries

Hoe Corona-proof zijn jullie?

In deze blog zet ik een aantal maatregelen op een rij, sommige nieuw en meestal effectief. De huidige corona-crisis zorgt voor een nieuwe realiteit. Ruimten, looproutes, inrichting en processen moeten worden aangepast om de veiligheid van gasten en medewerkers te waarborgen. Maar gelukkig kan dat ook op een leuke manier. Ook zul je op zoek naar liquiditeit genererende inkomsten. Uit bestaande of nieuwe activiteiten.



1. De anderhalve meter

De 1,5m samenleving of 1,5m economie kon nog wel eens lange tijd aanhouden. Tot een effectief werkend vaccin is gevonden moeten we afstand blijven houden, zo vinden wetenschappers en vele mensen. En dat kan nog wel een jaar duren. Of langer.


Dat betekent dat maatregelen die worden genomen, gemeengoed blijven, zowel voor bedrijven als gasten/bezoekers. Dat is op zich gunstig, want dan treft je maatregelen waar je langer wat aan hebt, maar het is vooral gunstig omdat mensen verwachte dat je de maatregelen neemt. Ze voelen zich veilig bij jullie.


En dat gevoel van ‘hier ben ik in goede vertrouwde handen’ is natuurlijk uiterst belangrijk voor de stromen vakantiegangers die een bestemming kiezen en dan verwachten dat bedrijven maatregelen hebben genomen.


2. Hoe maken we het leuk?

Dat je van tevoren moet reserveren voor een plekje in het restaurant of om naar een museum te gaan raakt zo langzamerhand ingeburgerd. Maar hoe leuk is het om bij jullie te reserveren? Is het online mogelijk? Is het gemakkelijk te zien hoe het werkt?


Er zijn aanbieders die online en offline met symbolen en met stripverhalen het leuker en gemakkelijker maken. Zodat mensen het eerder lezen en de stappen volgen. Maar als dan het uiteindelijke online reserveren of betalen niet lukt zijn ze gefrustreerd, met of zonder leuke strips. Dus ook de techniek en online ‘customer experience’ moet op niveau zijn. Vergeet het zelf niet te checken!


De (leuk opgemaakte) lijst met te bestellen snacks op je site, of een McDrive achtige manier van bestellen-betalen-afhalen en een pinautomaat op een lange plank zal je gasten doen glimlachen, mits goed uitgevoerd.


De looproutes voor gasten en het groeperen van gasten kun je ook op een leuke grappige wijze vormgeven. Met slingers, led-strips of een show opgevoerd door jullie character of recreatiemedewerkers (zoals een mime show met wisselende borden, zie de film ‘Love Actually’) maar ook met felle kleuren die de ruimte opfleuren.


Bekend zijn al de cirkels op een grasveld in een park, om daar de mensen in te verzamelen, op veilige afstand van elkaar. Iets dergelijks kun je ook met lichten aan het plafond doen of met een beamer die lichtshow (met letters, pijlen etc.) op de grond projecteert.


Als je wat doet, doe het met sjeu (en vergeet de amateuristische plakband oplossingen). Juist in de gekke leuke uitvoeringen kun je je onderscheiden.


3. Liquiditeit genereren

Als je een stuk van je seizoen hebt gemist en nog niet op volle kracht gasten en bezoekers kunt ontvangen moet je andere manieren vinden om nog wat van je seizoen te maken.


De snelste manier is ‘flexible pricing’. Laat je vaste prijslijst vooral snel los. Laat de tarieven afhankelijk zijn van de vraag en dus van het weer, de belangstelling en de beschikbaarheid. Juist nu kun je door de grote vraag 10-25% extra vragen. Want je biedt immers alles wat mensen nu nodig hebben? Van veiligheid, zekerheid en vakantie- en uitgaansmogelijkheid?


En dat niet alle gasten hetzelfde betalen vinden gasten toch inmiddels heel gewoon? Ze zijn allang blij dat ze een plek hebben, dat ze veilig er op uit kunnen.


Vergeet niet ook ‘add ons’ of ‘bij te boeken extra’s’ te bedenken die mensen bij de boeking, of aan de balie, online of via jullie app kunnen afnemen. Maak het gemakkelijk die extra fiets, extra gang in het menu, extra activiteit, extra service bij te kunnen boeken: ‘wij passen op uw kind terwijl u samen dineert’ is ook zo’n optie (wel het dineren bij de volwassenen upgraden in € en de kinderen juist wat meer gratis extraatjes bieden om de totale waarde en tevredenheid te vergroten).


Tja het zou nog wel eens heel leuk kunnen gaan worden, die komende maanden in Nederland!

© 2020 by bureau voor vernieuwing

BTW-id: NL001200357B41

Molenweg 5

1601 SR  ENKHUIZEN

T: 06-50298181

M: mail@bureauvoorvernieuwing.nl

bureau voor vernieuwing is

RECRON-HISWA TOP Adviseur

  • Twitter - Black Circle
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon